- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
303

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Sjæletro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Potketro 303

ogsaa for tuftekall og betegner ham derved som knyttet til ættegaarden.
Han bringer lykke og velstand med sig; og man maa helst ikke forstyrre
ham. Hermed hænger sammen den skik at holde ,kveldsvart”, d. e. ikke
at arbeide efterat det var blit mørkt, da man derved kunde paadrage
sig hans mishag. Særlig gjaldt dette torsdagskvelden, da han ogsaa
regelmæssig fik offer. Men fremfor nogen anden tid paa aaret var julen
helliget vetten; da var det meget farlig at uroe ham. Derfor sier vetten
til bonden paa gaarden i en telemarksk folkevise:

Høyre du de, du goe bonde sjav,

kvi tuktar du kje drengjine dine:

d’er alli so heilag ein joleftas-kvell,
dei stukar i halline mine.

Der alli so heilag ein joleftas-kvell,
dei stukar ei i min skaale;

ha de kje vori fyr goe bonden sjav,
dei ha silt mist høyrsli og maale.

I det søndenfjeldske og i byene kaldes vetten ofte for nisse, som er
en forvanskning av barne- og julehelgenen Nicolaus" navn (Niculs, Nils)
og er indkommet fra Danmark. Han holder helst til i laden og heste-
stalden eller paa loftet, og ser ut som en liten graa tasse med rød toplue;
forøvrig er han lodden at føle paa og har bare 4 fingre liksom katten.
Den steller vel om de hestene den liker og trækker gjerne høi til dem
fra de andre, som ofte maa staa med tom krybbe. Han er i det hele
tat et temmelig lunet væsen, som kan stelle det vel for hele gaarden
naar han blir dyrket tilstrækkelig; men blir let fornærmet: da er han
ikke at spøke med og da staar hele gaardens velfærd paa spil. Hvis
han staar paa god fot med husets folk drager han i hus og kan godt
stjæle høi hos naboen; og det har derfor ogsaa hændt at to nabohusnisser
som er ute paa tyveri, møttes og er røket i tottene paa hverandre saa
høiet fyker.

I dette tilfælde er det den døde som er gaat over til at bli verne-
aand for ætten og gaarden, og efterslegten holder forbindelsen vedlike
med ham ved ofringer.

Men den store mængde dødninger som tænktes at ha tilhold i
fjeldene, men var ute og för om nættene, eller de døde som laa paa
kirkegaarden, var betragtet med overtroisk rædsel, da man trodde at disse
søkte at forulempe de levende. Særlig gjaldt dette dem som var om-
kommet paa en voldsom maate eller ved ulykkestilfælder eller som
hadde begaat en eller anden ugjerning og derfor ikke fik fred efter
døden, men gik igjen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0321.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free