- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
304

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Sjæletro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

304 | Folketro

Dødninger som gaar igjen, kaldes for draug. Egentlig betyr det
vel enhver sjæl ogsaa av levende, idet det ogsaa kan brukes som beteg-
nelse for denne. Det heter saaledes fra Numedal, at naar en ser draugen
til et menneske, er det feigt. Draugen er en hvitklædd menneskeskab-
ning, og naar den ellers ligner et visst menneske, saa er det hans draug.
Men som oftest brukes det om de avdødes sjæle, som gaar igjen, og
draugefærd er det samme som oskoreien. I særlig betydning brukes
det paa kysten om havdraugen, som er gjenfærd av druknete. Paa
Søndmør trodde man, at draugen mest opholdt sig i baater og sjøhus,
og at den viste sig i skikkelse av en fisker med sjøklær paa. Naar man
saa draugen, eller man i baaten fandt et slags skum, som kaldtes for
draugspy, var det et forvarsel paa at nogen skulde omkomme paa sjøen.
I Nordland trodde man, at naar aarene laa i hamlebaandene med bladene
forover, var det havdraugen som hadde været der, og da kunde man
være viss paa, at det den dag vilde gaa forkjert paa sjøen, og at ikke
alle som rodde ut vilde naa land. Og den som ser draugen paa sjøen,
er en hjemfalden mand.

I Nordland tænkte man sig draugen som en fisker i fuld skindhyre; han
var uten hode, men hadde i dettes sted en tarevase. Den kan skape sig
om til forskjellige skikkelser; den kan ligge i fjæren og se ut som en
almindelig sten med tare paa. Derfor skal man for ikke at træ paa den
spytte paa land, før man stiger ut av baaten. Paa sjøen seiler han i en
halv baat og tuter stygt, naar nogen skal omkomme paa sjøen. Om
aftenen høres hans uhyggelige rop fra sjøen. Mot stygt vér lyder det
,hutetu!” men er nogen feig, høres et langt »baat!" Den kommer ofte
uformerkt ind i baaten, og det kjendes kun paa, at baaten blir saa tung-
rodd. Naar man vil fordrive draugen, skal man kaste kirkegaardsmuld
efter den: da faar draugen det den ønsker, nemlig at komme i viet jord.

Folk som var dræpt ved en forbrydelse trodde man ogsaa gik igjen,
indtil de kom i viet jord. Paa Kvaalset i Brunkeberg i Telemark bodde
en mand som het Herjus. En sommer blev han borte paa fjeldet uten
at man fandt spor av ham. Men den følgende julekveld kommer Herjus
ind i stuen sin og sætter sig i høgsætet. Og saa sang han:

Bære va de aa gange heran paa usopa golv,
hell liggje i Herudalen mæ tussar aa troll.

Bære va de aa drikke heran av den fulde skaal,
hell" liggje i Herudalen i den tonge moll.

Bære va de aa sita heran ve de duka bord,
hell liggje i Herudalen i uvigd jord.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0322.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free