- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
311

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Spaadom og varsel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folketro 311

jomfruen trodde, at det var til sig han var kommen og bød ham ind
i prestegaarden, trakterte ham og gjorde sig lækker for ham. Men det
var visejenten og ikke husjomfruen han siden fik; for det var hende som
hadde set ham. »Det blev gofar og gomor mi det!" føide fortælleren til.

Metodene har skiftet i det uendelige. En av de mest drastiske er
følgende fra en anden bygd i Sogn. Den kaldtes »aa leida blindevædren".
En skulde ta en sort vær og binde en sort silkeklut for øinene paa den,
og saa skulde en gaa overskrevs paa den og lede den 3 ganger rundt
stuen; og naar han tredie gangen er kommet tilbake der han begyndte,
staar den, en skal faa, foran ham.

Det var gammel tro i Hallingdal, at mandfolk som var nyfikne efter
at faa greie paa hvem de skulde faa, kunde faa »fyrebaa" om dette ved
at ,»sitte i julestue”. Den som vilde prøve, maatte julaftensdagen sitte i
et mørkt ensomt hus og med forbundne øine. Om kvelden blev bindet
løst fra øinene. I stuen var det fremsat et lys, en ølskaal, en melskaal
og en vandskaal paa bordet. Ganske alene satte han sig nu i høgsætet
og tok saa tilorde: »Eg set me ne i Tremens navn, fyr han ska syne
me mi tekomandes konu fram." Naar det saa led en stund tok det til
at knake og smelde i væggene, og hele huset begyndte at rugge saa
én kunde se imellem alle omkvarvene; og straks stod hun, som skulde
bli konen hans, midt paa gulvet. Drak hun av ølskaalen, blev de rike
folk: tok hun til melskaalen, blev de middels folk; men tok hun til vand-
skaalen, blev det fant snarere end ventet. Jenten selv, hvis billede synte
sig, visste ikke noget av dette, andet end at hun kjendte sig noget ,hus-
kjen” den kvelden, naar en saaledes sat i julestuen for hende.

Men man kunde ogsaa faa gode raad for fremtiden, uten at menne-
skene selv grep ind og søkte oplysning. Det fandtes en indre mystisk
sammenhæng i tilværelsen med andre lover for aarsak og virkning end
dem nutidsmennesket er fortrolig med. En saadan ufravikelig grundregel
var den, at al beeyndelse varsler; dette gjaldt baade nye tidsavsnit og
paabegyndelsen av et arbeide eller foretagende; det første man da møtte,
varslet om utfaldet.

Det er betegnende for det gamle samfund, at kvinden, og særlig
de gamle, har været betragtet med avgjort mistillid, og at alt det gale som
sker skyldes kvinden. Hendes nærvær ved mandens arbeide hadde en
uheldig indflydelse paa dette. Det blev sagt for fuldt alvor paa Oplan-
det, at naar en kvinde kom ind i smien, kunde jernet ikke la sig sveise.
Hvis kvindfolk steg over en fiskestang, vilde én ikke faa større fisk med
den siden. Heller ikke maatte hun stige over noget træverk, mens det
var under arbeide, da det ellers vilde sprække. Ut fra denne opfatning

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0329.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free