- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
312

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Folketro - Spaadom og varsel

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RE

312 Folketro

av kvinden gjaldt det ogsaa for et daarligt varsel at møte en kvinde
naar man skulde ut paa jagt eller fiske; for da vilde dette ikke lykkes;
og man kunde da likesaa godt vende om igjen. Var den første, som kom
tilgaards i det nye aaret, en kvinde, varslet dette daarlig for det følgende
aar. Traf man derimot en mand, og særlig en mand med hest, varslet
det godt. Det var i det hele tat heldigere at møte han end hun baade
av mennesker og dyr. Og det var ikke bare skabningens herre som var
av denne opfatning. Fra Numedal fortælles det om en gammel over-
troisk jente, at hun blev saa fnysende sint, hvis hun møtte kvindfolk,
naar hun flyttet til sæters. Og folk hadde moro av at terge hende og stillet
sig iveien for hende. Et aar hadde det været daarlig busommer. »Aa
ja, dæ va "kje ana vente. Dæ rann ei mus over vegen, daa e’ reiste te
sæters," hermer de efter hende.

Fuglene har fra oldtiden av været tillagt en særlig visdom med hen-
syn til fremtiden; og fuglevarsler indgik som et fast led i oldtidsfolkenes
religiøse spaadomskunst; hos romerne var der særskilte presteskaper som
tok fuglevarsel, og de holdt hellige fugler, som blev raadspurt ved alle
vigtige anledninger. Vore forfædre ansaa den kunst at forstaa fuglemaal
som en stor visdom, og man kunde tilegne sig denne evne ved at
smake paa avkok av ormen. Kraaken og ravnen var tillagt en særlig spaa-
domsevne. Efter nyere folketro skulde man ligge ute jonsoknatten for
at skjønne fuglenes maal. , Det var meget, de samraadde sig med fuglene
om. Nattvaken, røien og aarhønen gav gode raad," heter det fra Sparbu.

En hellig fugl fandtes ogsaa paa de gamle gaardene, nemlig skjæ-
ren; den indtok samme stilling hos os som storken i Mellem-Europa. » Til
kvar gard var lagt ei skjer eller tvo, og fleire til mangbølte gardar. Dei totte
so mun i aa hava dei; der var lukke med dei skjerarne. — Solenge dei
hadde same reiret, turvte han aldri ræddast for husbrand; men flutte dei
reir, daa var branden paa henderne," heter det fra Sætesdalen. Skjæren
vernet om gaarden og varslet om alt som angik gaardens velfærd. Den
fridde gaarden mot oskoreien, og en død skjære blev hængt over hestene
i stallen for at fri dem mot den. Det gjaldt derfor at stelle godt om den,
og juledagsmorgen blev det i Sparbu sat ut lutefisk, øl og brændevin
til den. Skjæren deltok med iver i alt som angik gaardens arbeid og
velfærd, og dens adfærd var derfor et sikkert varsel. Fløi skjæren over
et hus efter solnedgang, skulde huset være opbrændt før aaret var omme.
Og skriker den efter solnedgang og før solopgang, er det altid forbud
paa en ulykke. Hvis skjæren følger kreaturene, naar de om morgenen
slippes ut, varsler det en ulykke for dem, og at ulven eller bjørnen vil
være efter dem. Men holder den til i høiet mens det bredes, varsler det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0330.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free