- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
342

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Visedigtning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

342 Visedigtning

skome heimen, som ingja soli skin. Der er ingjen dage," heter det i
en av de ældste viser. Her henla den hedenske folketro dødsriket.
Det er en egte norsk opfatning, fremkaldt av de hjemlige naturforhold,
som henlægger dødsriket og trollheimen til Ishavets kyster, og det er
vistnok for en del sagnene om de fremmede folkestammer som bodde
her, som har indvirket paa forestillingene om trollene. Disse optrær
i almindelighet som menneskerøvere, og som oftest er det kongens
datter rovet gjælder. Den unge helt blir enten mot sin vilje av hendes
far tvunget til at utføre det vanskelige hverv at redde hende av deres
vold, og lønnen er kongsdatteren selv; eller ogsaa tilbyr han sig i
ungdommelig tillit til sin egen styrke og kløkt, og fører hende efter
mange eventyr hjem til kongsgaarden.

Av viser som hører til denne gruppe, er særlig den om Aasmund
Fregdegjæva (egtl. flagdagæva d. v. s, troll-utrydderen) merkelig ved
de mange levninger av ældgamle sagn og navn som findes her. Vi
møter saaledes ,Tor med tungum hamre”, og hentydninger til old-
sagnet om Tors besøk i jotunhøvdingen Geirrøds gaard, likesom Tar-
gerd Hukebrud minder om den av Haakon jarl dyrkete Torgerd Hølga-
brud. Handlingen henlægges til St. Olavs tid, og der omtales hans
forhold til trollene, og prestene som fordriver dem med vievand; toget
foregaar paa Ormen Lange, som styres av Torkild Adelfar, der merke-
lig nok ogsaa nævnes i Saxos danske krønike som fører paa et tog
til Jotunheim.

Disse viser, der handler om heltens kamp med trollene og befri-
elsen av kongsdatteren, danner en særlig norsk gruppe. De er frem-
gaat av forestillinger som har sin rot i hjemlige naturforhold. I denne
kamp mot trollene, en personifikasjon av vor mægtige natur, maa vi
se et uttryk for vort folks kamp mot haarde naturmagter og en lang
mørk vinter; men vort folks optimistiske livssyn, dets medfødte kraft og
selvfølelse klinger overalt igjennem i den seierrike slutning, hvor helten
fører prinsessen hjem til kongsgaarden igjen. Paa utformingen av troll-
skikkelsen har ogsaa folkefantasien ødslet med sit saftige, grovkornete
humor; disse naturvæsener er ikke bare i det ytre halvt dyriske; men
med al sin raa styrke er de ogsaa aandelig lavtstaaende, og for mands
mot og list maa de gi tapt. Disse viser er saaledes ogsaa en aandens
seierssang over naturen.

En nær beslegtet vise er den om Kappen Illugen (d.v.s. kjæmpen
Illuge); det samme sagn er ogsaa behandlet i en islandsk eventyrsaga
om Illuge Gridarfostre. Om der end er endel forskjelligheter i for-
tællingens ramme, finder vi dog, foruten navnet, ogsaa et par av de

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0360.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free