- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
341

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Visedigtning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Visedigtning 341

bud. Særlig merkelig i denne henseende er Genselin-visen, hvor der
blandt gjestene ogsaa nævnes Tor Drykkjebasen, som der ikke var bundi i.
I dette digt er det dog en trollkjærring som har overtat Tors rolle baade
med hensyn til den graadige appetit og nedslagningen av bryllupsgjestene.

Ogsaa en del andre viser behandler emner der knytter sig til den
gamle nasjonalgud i hans egenskap av trollenes betvinger. I en nyere
vise om Sigurd og trollbrura rydder ogsaa helten grundig op blandt trol-
lene med sin klubbe i det bryllup som han, likesom guden Tor, fik i stand
paa skrømt.

Som bekjendt blev nasjonalhelgenen Hellig-Olav arvtaker efter den
gamle nasjonalgud. I en i Danmark optegnet vise, der antagelig er op-
rindelig norsk, møter vi ogsaa helgenen i kamp med troll.

Et sideskud av samme rot er ogsaa visen om Raamund Unge. I
den form hvori visen nu foreligger, er den præget av saftig folkelig
humor som særlig har faat uttryk i det skiftende omkvæd. »Raamund er,"
sier Landstad, »et godt maleri av folkekarakteren. Medens det er digtets
hensigt at stille bondens fattige søn i et fordelagtig lys ved siden av
kongens bløtagtige hofmænd, og vise hvorledes kongens frelse i paa-
kommende fare var at søke hos det sterke folk av fattige bønder, er det
den fysiske kraft, den rolige selvtillid som bevistheten derom skjænker,
og den berettigelse hvormed den i hine tider stedse fremtraadte, hvis
repræsentant Raamund er, og den kolde ro likeoverfor spot og haan og
en farlig fiende, tar sig ofte ret pussig ut. Den er unegtelig grepet ut
av folkelivet. Vore telebønder føler sig endnu i slegt med Raamund den
unge; det er kjød av deres kjød, og ben av deres ben, og hans svar
klinger som de selv skulde ha sagt det.” Om visen i sin nuværende
skjæmtefulde form ikke kan være saa svært gammel, saa gaar den sik-
kert tilbake til middelalderen. For dette sagn er ogsaa behandlet i en saga
om Raamund Gripssøn. Og det synes som der meget tidlig har fore-
ligget en vise herom; ti det fortælles fra et bryllup paa Island i 1119,
at sagnet om Raamund Gripssøn blev fortalt med mange vers. »Men den
saga moret ogsaa kong Sverre, og han sa at slike lyvesagaer var fornøie-
lige. Dog kunde mange utlede sin æt fra Raamund," sier sagaen; han
skal nemlig ha været en historisk person, som utvandret fra Telemarken
til Island.

Den unge helts seierrike kamp med trollene er i det hele tat et av
yndlingsmotivene i vore folkeviser, og grunder sig paa forestillinger der
har sin rot i den hedenske oldtid. Efter den gamle folketro var det
ytterste norden befolket av troll; det kaldtes derfor gjerne Trollebotnen,
i oldtidssagnene Jotunheim. Her hersket et evig mørke. Nord i den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0359.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free