- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
358

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Eventyrfortælling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

358 Eventyrfortælling

Tar man imidlertid for sig de emner som behandles i folkeeven-
tyrene, er forholdet et andet. For disses vedkommende har den sammen-
lignende forskning paavist at de ikke er nogen enkelt folkestammes eie;
den største del av dem er utbredt over store deler av verden; ja enkelte
synes at være menneskehetens fælleseie; de er paatruffet hos de laveste
naturfolk i de forskjelligste verdensdeler, baade i den gamle og nye verden,
og i de lag hos de europæiske kulturfolk hvor man holder mest paa gam-
mel tænkemaate, særlig blandt landsbefolkningen. De har vandret fra
folk til folk, har overskredet sprog- og racegrænser, og har herigjennem
selvfølgelig undergaat en hel del forandringer; men kjernen er ialminde-
lighet urørt. Det vil derfor for en stor dels vedkommende være haab-
løst at ville forfølge dem tilbake til et bestemt tilblivelsessted; i det
høieste vil man kunne paavise hvilke ideer der ligger til grund, og paa
hvilket kulturtrin disse hører hjemme, stadier som ogsaa de høieste
kulturfolk har tilbakelagt. Mange av disse eventyr vil dog hos de en-
kelte folk kunne følges tilbake gjennem tiderne saa langt de skrift-
lige optegnelser rækker, altsaa ofte i flere tusen aar.

En del av vore eventyr bærer tydelig spor av en nær sammenhæng

med oldtidens gudesagn. Guden Tor optrær saaledes i eventyret om
»Haubergsgubben paa Gulland”. En mand hadde en bergjutul til nær-
meste granne; da manden skulde holde barnsøl, bad jutulen om at faa
være fadder; men da han gjerne vilde være fri ham, overlot han til
tjenestegutten at frembære indbydelsen saaledes at han blev skræmt fra
at komme. Jutulen takket, og spurte hvem der ellers skulde være fad-
der. »Aa, det er no Vaarherre og Kristus," sa gutten, og jomfru Maria
skal bera barnet; og elles vert det vel nokre av dei rikaste skyldfolki."
”Ja, naar dei kjem der, so torer vel ikkje eg koma der daa. Og dei vil
vel hava spelemann og?" sa jutulen. ,Ja, han Tor tamburen skal vera
spelemann," sa gutten. yDaa torer eg slett ikkje koma," sa jutulen, »for
me var tilsaman ifjor i eit brudlaup, og daa kasta han eine trumme-
stikka si etter meg og slo av eine laarbeinet mitt; og kome eg no til
barnsøls, so kunde han slaa av hitt laarbeinet mitt med, og daa vorte
eg reint ein krypling; dermed so fær det vel vera." — Ogsaa i sagnet
om hvorledes Tor dannet Urebø-uren i Rauland i Telemarken, har vi
det mest utvetydige minde om den gamle tordengud; det staar Edda-
digtet om Hammerhentingen meget nær.
. — Flere andre eventyr findes igjen i den ældre og yngre Edda. Ogsaa
til Valhalls guder knyttet der sig under hedenskapet eventyrlige fortæl-
linger som stod i et temmelig løst forhold til den religiøse tro, og der
var intet støtende i dette for hedenskapet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0376.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free