Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XIII. Cæsartankens triumf
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
132
hos den bildende kunstner; nu er det omvendt," skrev
den bekjendte kunstkritiker Karl Scheffler i 1901.
„Malerisk draperte kapper, dristige hjelmsilhouetter, bydende
armbevægelser, drabelige slagterstillinger. . . krone,
kanonstøvler, kort sagt: Panoptikon. Alt smukt efter orden —
en bukseknap er likesaa indgaaende behandlet som et øie;
en panserskjorte kaster dypere skygge end et hode."
Men kritiken naar ikke saa høit op som til Cæsar.
Han har sin uforgribelige mening om kunst i
almindelighed og billedhuggerkunst i særdeleshed, og han er lykkelig
ved, at billedhuggerkunsten — ialfald den i Berlin — „for
størstedelen er blit uberørt av de saakaldte retninger og
strømninger" og derfor eier evnen til at øve „det
folkeop-dragende arbeide", som bør være maalet for al god kunst.
„Gid den tyske billedhuggerkunst altid maa bli staaende
paa den nuværende høide, og gid mine sønnesønner og
sønnesønners sønner maa ha lignende mestre ved sin side!"
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>