- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
87

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tysklands litteratur - Sturm und Drang - Goethe före Weimartiden - Faust

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

INNEHÅLLET I FAUST 87
bakom Lessings Faust-drama och som den gamle Goethe i
den andra delens avslutning uttryckte i det så ofta citerade
versparet: “Wer immer strebend sich bemüht, den können
wir erlösen“. Själv yttrade Goethe då till Eckermann: “i
dessa verser ligger nyckeln till Fausts räddning“. Tanken,
om än icke dess uttryck, tillhörde helt visst den ursprung-
liga konceptionen. Men om formen för denna avslutning veta
vi intet, icke huru Faust slutat sitt liv. Döden har för ho-
nom med all sannolikhet varit sådan som Prometheus skil-
drar den för Pandora:
Wenn alles um dich her versinkt in Nacht
Und du, in immer eigenstem Gefühl
Umfassest eine Welt:
Dann stirbt der Mensch.
Men ungefär så blev ju också avslutningen i den andra
delen.
Enligt den ursprungliga planen skulle Faust, som sagt,
genomlöpa alla olika livssfärer. Av dessa är det endast två,
med vilka Urfaust sysselsätter sig, först orgien i Auerbachs
Keller, som endast väcker Fausts avsmak, sedan kärleken,
Gretchenepisoden, men redan i Frankfurt hade han från den
gamla sagan lånat in två andra episoder, Fausts besök hos
kejsaren och hans giftermål med Helena, vilka episoder väl
skulle skildra den första måhända ärelystnadens, den senare
med säkerhet skönhetslivets lockelser. Den bredd, till vilken
Gretchentragedien svällde ut, medförde emellertid, att dessa
bägge episoder icke blevo utarbetade, och först i den andra
delen togo de gestalt.
Denna Gretchenepisod, som upptager vid pass hälften av
den första delen, måste ur kompositionens synpunkt betrak-
tas såsom ett felgrepp. Den står i ett mycket lösligt förhål-
lande till det inledande partiet i dramat, och Faust själv
träder här i bakgrunden för Gretchen, som i alla avseenden
blir den huvudperson, till vilken intresset anknyter sig. Men
man måste vara Goethe tacksam, därför att han satte sig
Över dylika småskurna estetiska hänsyn, ty i denna episod
har han nog nått höjdpunkten av sin diktkonst. Den var
tydligen för honom en hjärtesak, och dockspelet, som i öv-
rigt var hans källa, gav honom här intet uppslag; Gretchen-
episoden är hans egen uppfinning, och bakom denna ligger,
såsom i så mycket av Goethes diktning från dessa år, en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free