- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
561

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Englands litteratur - Byron och hans grupp - Shelleys dikter

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

THE REVOLT OF ISLAM 56 J
framställt Mary Godwin, makan, älskarinnan, vapenkam-
raten, lika frigjord, lika entusiastisk, lika idealistisk som
han själv. Dikten är också tillägnad henne. Bakom skymtar
man slutligen Shelleys egen expedition till Irland, och det
är samma politiska och religiösa idéer han här förfäktar.
Men The Revolt of Islam lider av samma fel som Queen
Mab. Man får aldrig några fasta konturer varken av
personerna eller händelserna. Allt verkar såsom en vision.
Varför han valt titeln The Revolt of Islam, är ganska gåt-
fullt. Skådeplatsen säges vara Argolis, men var detta Argolis
legat, vet man ej. Det kan knappt vara det grekiska
Argolis, utan synes vara ett fullkomligt fingerat land. Ej
heller tyckas invånarna vara muhammedaner, utan hava en
tämligen obestämd religion. Och händelserna äro sådana,
att de blott kunna hava tilldragit sig i sagans värld. Efter
en mycket dunkel inledningssång börjar själva dikten med
den andra canton. Laon växer upp i det av tyranner
styrda Argolis. Men vem han är, får man icke veta, blott
att han älskar Cythna, som uppfostrats tillsammans med
honom. Han är emellertid skald, en glödande frihetsvän,
särskilt svärmande för kvinnans likställighet med mannen.
En dag överfallas de av ett band beväpnade män, vilka
släpa bort Oythna i fångenskap, men av det följande har
Laon ett mycket oredigt minne. Han hade satt sig till
motvärn, blivit sårad och fången, lidit gräsliga kval och
till sist blivit sinnesrubbad. Efter vad han sedan får höra
hava sju år på detta sätt förflutit. Till sist återfår han
förståndets bruk och befrias av en gammal eremit, liksom
han en frihetens vän, som genom sina skrifter och sitt tal
så påverkat folket, att detta nu är moget för att avkasta
oket. Men till ledare känner sig den gamle ej duga, utan
det skall Laon bli — ty ehuru vi förut därom just ingen-
ting hört, tyckes Laon, väl genom sina dikter, hava för-
värvat en popularitet hos massan, som gör honom till den
självskrivne anföraren. Men opinionen har bearbetats icke
blott av den gamle eremiten, utan ock av en ung, underbar
kvinna, som ingen känner, men i vilken Laon anar Cythna.
Så bryter uppror — i den femte canton — ut, men striden
erinrar här om Jerikos stormning, där múrame föllo redan
vid trumpetskallet. Lika lätt går det här, ingen blods-
droppe flyter, Laon förkunnar blott sitt evangelium, att alla
Schiick. Allmän litteraturhistoria. VI. 36

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0587.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free