- Project Runeberg -  Allmän litteraturhistoria / 6. Romantiken /
841

(1919-1926) [MARC] Author: Henrik Schück
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Frankrikes litteratur - Högromantiken - Musset

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BOLLA 841
står jag, när ditt trogna folk knäfaller under de helgade
valven. Ty jag har kommit för sent uti en åldrad värld.
Ett sekel utan tro har fött ett sekel utan fruktan. Din
ära, o Kristus, är död, och på våra krucifix har ditt him-
melska lik förvandlats till stoft. Men, o Kristus, må det
likväl tillåtas ett tvivelsjukt barn av detta århundrade utan
tro att kyssa detta stoft och gråta över den kalla jord,
som levde av din död och som skall dö utan dig.
I den fjärde sången fortsätter han denna tankegång, och
i några poetiskt överlägsna, inspirerade rader vänder han
sig där mot Voltaire såsom upplysningens representant:
Dors-tu content, Voltaire, et ton hideux sourire
Voltige-t-il encore sur tes os décharnés?
Ton siècle était, dit-on, trop jeune pour te lire;
Le nôtre doit te plaire, et tes hommes sont nés,
Il est tombé sur nous, cet édifice immense
Que de tes larges mains tu sapais nuit et jour.
Que te disent alors tous ces grands corps sans vie,
Ces murs silencieux, ces autels désolés,
Que pour l’éternité ton souffle a dépeuplés?
Que te disent les croix? Que dit le Messie?
Crois-tu ta mission dignement accomplie,
Et comme l’Eternel, à la création,
Trouves-tu que c’est bien et que ton œuvre est bon?
Vad har Voltaire — utropar Brandes — att göra med
den jämmerliga rucklaren Rollas död? Är han skuld till
detta elände? Och varför? Därför att han ej hade dog-
matisk tro. “Det är alltså bristen på dogmatisk tro, som
är Rollas förevändning att leva som ett djur och dö som
en pojke.“ Det förefaller mig dock, som om Brandes här
gjorde Musset orätt. Skalden anfaller Voltaire för något
vida viktigare än för bristen på dogmatisk tro. Han anfaller
honom för tomheten i den världsåskådning, som La Pucelles
författare velat sätta i kristendomens ställe, för hånet och
nihilismen, och denna världsåskådning var väl icke utan
skuld i det nya släktets hopplöshet och intellektuella trött-
het. Det hade förlorat icke blott den dogmatiska tron, utan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Apr 1 19:08:56 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/allmlihi/6/0867.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free