- Project Runeberg -  Den sanna kristna religionen /
748

(1892) [MARC] Author: Emanuel Swedenborg Translator: Adolph Theodor Boyesen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TRETTONDE KAPITLET.

Om den Heliga Aftonmåltiden.

Att ingen utan kunskap om de naturliga tingens
Motsvarigheter med de andliga kan reta, Irrad nytta
och gagn den Heliga Aftonmåltiden medförer.

698. Detta är till en del förklaradt i kapitlet om
Döpelsen, der vi hafva visat, att man utan kunskap om Ordets
andliga betydelse icke kan veta hvad de två sakramenten,
Döpelsen och den Heliga Måltiden, innebära och uträtta, n.
667-669. Här säga vi nu, att man ej kan det utan kunskap om
de naturliga tingens motsvarigheter med de andliga, hvilket vill
säga det samma, ty i himlen förvandlas Ordets naturliga
betydelse till en andlig förmedelst motsvarigheter. Häraf
kommer det, att de två betydelserna ömsesidigt motsvara
hvarandra, och derför kan den, som känner motsvarigheterna,
äfven känna den andliga betydelsen. Men hvad
motsvarigheterna äro och huru de äro beskaffade, kan ’man se i kapitlet
om den Heliga Skrift från början till slut, och äfven i
Förklaringen af Tiobud slagen från det första budet till det sista
och i synnerhet i Den Afslöjade Uppenbarelsen.

699. Hvilken sann kristen erkänner icke, att dessa två
sakrament äro heliga, ja, det heligaste af all Gudsdyrkan i
kristenheten; men hvem vet, hvaruti deras helighet består
eller hvaraf den kommer? Af den naturliga betydelsen uti
den Heliga Aftonmåltidens instiftelse vet man icke mer än
att Kristi kött gifves till att ätas och Hans blod till att
drickas, och att man får bröd och vin i deras ställe. Men hvem
kan deraf dana sig någon annan föreställning om detta
sakraments helighet än att den kommer blott deraf, att
Herren har befallt det? Och derför hafva några af de
skarpsinnigaste af kyrkan hållit för, att då Ordet kommer till
elementet, så blifver det ett sakrament. Men emedan detta
ursprung till dess helighet icke faller inom förståndets område,
ej heller synes i dess elementer eller yttre tecken, utan en-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:43:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/densanna/0770.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free