- Project Runeberg -  Dickens och hans romaner /
76

(1947) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oliver Twist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

r
76
Oliver Twist
blickligen väcker hans kärlek och tydligen är det ansikte som
gubben tänkt pâ. I slutet av romanen få vi veta att det är
Olivers olyckliga mor. Brownlow har varit vän till hans far
och har själv hopplöst älskat henne.
Så småningom blir intrigen alltmer intrasslad. Det visar
sig att Fagin, som gång på gång låter sitt tjuvband fånga
Oliver, i själva verket står i sold hos en mystisk person,
”Främlingen”, som kallar sig Monks och som betalar Fagin
för att han skall göra Oliver till tjuv. Denne mystiske främ-
ling är Olivers halvbror. Han vill komma åt den förmögenhet
som testamenterats till Oliver av hans far, som dött innan
han föddes. Testamentet bestämmer att Oliver endast får ärva,
om han inte fläckar sitt namn genom någon lumpen handling.
Hans halvbror har därför sökt locka honom att bli tjuv.
Det är en intrig i stil med sensationsromanens, och så fort
Dickens sedermera ger sig in på dylika intriger råkar han
in i samma motivkrets. Det gäller flera av de efterföljande
romanerna, Martin Chuzzlewit, Den gamla antikvitetsboden,
Dombey och Son, Lysande utsikter o. s. v. ända fram till
The Mystery of Edwin Drood, som är en fullkomlig detektiv-
roman. Dickens låter gärna någon bov eller något bovkotteri
söka slå under sig ett orättmätigt arv, undanröja någon besvär-
lig person och kasta skugga på den oskyldige hjälten. Det hela
löses oftast genom att en utifrån kommande välgörare ställer
allt till rätta, avslöjar de brottsliga och framkallar rörande igen-
känningsscener. Till och med David Copperfield, som till sa stor
del är ren självbiografi, slutar med sådana sensationsmotiv.
I Oliver Twist är det första gången Dickens försöker åstad-
komma en riktig romanintrig, och det är därför inte förvånans-
värt att han här frossar i alla sensationsromanens skräck-
injagande effekter. Efter Pickwick-klubben verkar Oliver Twist
som en kriminalroman av äldre snitt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:03:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dickens/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free