- Project Runeberg -  Illustrert norsk litteraturhistorie / 6. Det tyvende århundre /
17

(1934-1935) [MARC] Author: Kristian Elster
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Det tyvende århundre. 1900—1933 - Tiden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TIDEN 17

aktualitet inn i sin stil, noe av det kjølig-ironiske referat, av petitjourna-
listikkens letthet og munterhet og kynisme, dens tilspissede replikk, en farlig
sans for det effektfulle point — og samtidig noe av det kollektive i stil
og mening, som gjerne preger avisen. Sterk innflytelse øver på enkelte
Hemingways til overmål utpenslede dagligdagse stil i den hverdagslige sam-
tale, og man kan også merke innflytelse fra Huxleys opløsende form, dette
at han springer fra situasjon til situasjon og kaster sig selv og leseren
hodekulls inn i en samtale mellem personer som dukker op uten at det er
gjort det minste rede for dem. Over hele verden går det en kort tid en
slags universell moteform for romanen, tidens og handlingens enhet, alt
hender i løpet av noen timer og foregår i en gate, en leiekaserne — det
er et tilsynelatende tilfeldig utsnitt av livet og samfundet, men nettop 1
det tilfeldige fremheves det kollektive — det er billedet på den moderne
storbytilværelse.

Den centrale personlighet innen denne generasjon av romandiktere er
Sigurd Hoel. Han markerer skillet mellem gammelt og nytt, mellem eldre
romanform og moderne, — ikke for intet leder han utgivelsen av den
såkalte «gule serie», en rekke oversettelser av de unge, ofte de yngste
romanforfattere verden over. Men ellers påvirker psykoanalysen alle de
yngre romanforfattere, uansett hvilken retning ’de tilhører, og uansett om
de deler den freudske livsanskuelse. Den har øvet innflytelse på Hoels
og Fangens og Sigurd Christiansens romaner som på Øverlands og Helge

Krogs noveller.
* * *

Men det tyvende århundre er ikke bare tiden efter verdenskrigen —
de ypperste diktere som Sigrid Undset og Olav Duun hadde allerede fått
sitt faste preg før krigen; selv om den også på dem kom til å øve sin
sterke innflytelse i menneskeopfatning og livssyn, hadde deres form i alt
vesentlig festnet sig før. Psykoanalysen er ikke bare ny, dikterne har også
før arbeidet ut fra en lignende innsikt i betydningen av underbevisstheten
og av de fortrengte komplekser, selv om de kalte det noe annet — det
viser bl. a. den måte hvorpå Ingjald Nissen psykoanalyserer Ibsens verker
og Trygve Braatøy Hamsuns. Kinck arbeidet i all sin diktning ut fra den
tanke at de menneskelige komplekser har sin rot i det seksuelle liv — men
han brukte andre ord — og var for øvrig i sin opfatning av raseproblemer
og i sin uvilje mot materialismen i nutiden temmelig langt fra Freud.

Det første 10-år er helt og holdent tilknyttet det 19. århundre, selv
om det finner adskillige forskyvninger sted og nye tanker når vårt åndsliv.
90-årenes nyromantiske bevegelse dør hen, en ny realisme gjør sig på alle

2

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:19:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/elster/6/0017.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free