- Project Runeberg -  Samlede verker / 3. Siesta, Victoria, I æventyrland (6. utg.) /
256

[MARC] Author: Knut Hamsun
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I æventyrland (1903) - XII

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

256

stå og gladelig tilgi Tolstoj hans lede ved å sitte og gjøre op
selv den herligste skjønlitteratur for menneskene. Det er andre
som kan besørge skjønlitteraturen, som føler sig vel derved,
som sætter gjærningen høit og som finder æren ved den stor.
Hvad jeg efter mit skjøn har imot er den store dikters fåfængte
forsøk på å dikte filosofi, tænkning. Det er dette som forvræn-
ger hans position til positur. Han deler Ibsens skjæbne. Ingen
av dem er tænkere, men de står begge på ett ben og vil være
det. Det skal bo mere i dem derved, de tror det er gildere. Så
er det at vi andre er så små at vi driver gjøn med dem — hvad
de er så store at de tåler. Tænkning er ett, ræsonnement et
andet. Og grubling et tredje. Grublere er de; men det er så
mange. En bonde oppe i Gudbrandsdalen grublet hele sit liv
og han var en fabel for mange, slikt godt hode hadde han.
Og han hadde en pande som var like så stor som nogen dik-
ters. Blandt andet grublet han selvstændig ut en klokke som
skulde vise tiden på alle fire sider på en gang. Han var i fjældet
og kjørte mose hjem til kreaturerne dengang han grublet ut
dette. Men når han fortalte om tildragelsen sin da gråt han i
sin store grubling og han pleiet å lægge til at han allikevel
kjørte moselasset hjem fra fjældet den dag også. Og han var
en fabel for sig selv og bygdens folk.

Tolstojs filosofi er en blanding av gamle selvfølgeligheter
og forbausende ufuldkomne indfald av ham selv. Det er ikke
for intet at han tilhører et folk som i hele sin historie ikke
har frembragt en tænker. Likesålitt som Ibsens folk. Både
Norge og Rusland har frembragt meget stort og godt, men bare
ingen tænker. Ikke før de to store diktere kom, Tolstoj og
Ibsen.

Jeg finder det ikke ubegripelig at dikterne er blit tænkere
i disse lande: vi hadde ingen anden til det. Og det er ikke
et vilkårlig valg, det er god sammenhæng i at det blev dikterne
og ikke skomakerne. Jeg kunde også forklare det på den måte
som jeg tror det er gåt til. Men jeg må endnu en gang se efter
om vinduerne er godt igjen før jeg utvikler dette:

De som har levet længe nok til å huske fra syttiårene vil
vite hvad for en forandring som foregik med dikterne fra den
tid av. De hadde indtil da været sangere, stemningsydere, for-
tællere, så blev de grepet av tidens ånd og blev arbeidere, op-
dragere, reformatorer. Det var den engelske filosofi med dens
praktiske nytte- og lykkebestræbelser som begyndte å regjere
menneskene og omskape litteraturerne. Det blev da en dikt-
ning uten megen fantasi, men det var megen flid og megen
forstand i den. Man kunde skrive om alt hvad som lå for hver-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Jan 10 11:03:01 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hamsun/6-3/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free