- Project Runeberg -  Vor gamle bondekultur /
239

(1923) [MARC] Author: Kristofer Visted
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fester og festskikker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fester og festskikker 239

holder den folkelige forklaring paa dens oprindelse: likesom man ved
barnefødsler pleide at spise grøt i hjemmet, saa spiste man julegrøten
til minde om Kristi fødsel og til ære for Guds mor Maria. Saaledes finder
vi ogsaa skikken utviklet meget tidlig. I den græske kirke pleide man
at koke grøt av fint hvetemel og sende hverandre paa Kristi fødselsfest
for at hædre den hellige barselskone. Men geistligheten opfattet tydelig-
vis skikken anderledes. Paa et kirkemøte i Konstantinopel 692 skred man
ind mot den; og hvis en geistlig befattet sig med den, blev han avsat,
og var det lægfolk blev de excommunisert.

Naar man gik saa strengt frem mot denne tilsynelatende saa uskyl-
dige skik, saa er tydeligvis grunden den, at man har anset den for en
levning av hedenskapet. I den gamle græske kultus lar ogsaa grøtofferet
sig uten nogen vanskelighet finde. En av vegetasjonsfestene, pyanepsie-
festen, fik saaledes sit navn derav, at man under denne spiste en grøt
som var laget av de forskjellige slags kornsorter og bønner og blev spist
i fællesskap av ett fat av alle husfolkene. Talrike europæiske folkeskikker
viser os ogsaa grøtmaaltidet som et led i vegetasjonskultusen. I vort eget
land er det endnu bruk at spise slaattegrøt naar markene er avslaat, og
skuregrøt efter kornskuren. Set i sammenhæng med de andre vegeta-
sjonsskikker kan forklaringen til dens oprindelse ikke ligge langt borte.
Ved spisningen av denne grøt som gjerne var laget av det først tær-
skete korn, trodde man at tilegne sig vekstkraften i kornet og derved
befordre sin sundhet og lykke. Denne opfatning av grøtspisningen skin-
ner ogsaa igjennem i hjemlige skikker. Det var nemlig en alvorlig sak,
og hvis man ikke fulgte skik og bruk i dette stykke, vilde man faa en
ulykke, heter det fra Larvik. Og i »Julestue" lar Holberg Magdelone si:
y Hvorledes gik det ikke Jeremias Tobakspinder, der ikke med saa meget
som med en sødgrød vilde holde juleaftener fra andre aftener og levede
som en hedning hele julen igjennem? Han fik jo paa sin alderdom stor
hjertesorg; ti tre av hans sønner blev en efter anden rejiceret til atte-
stats" (strøk til eksamen).

Vekstkraften tilegnet man sig ogsaa i en anden form, nemlig som
kake, og disses form viser os i flere tilfælder vekstdæmonen. En kake-
form kaldtes saaledes julebuk, som vi skal se er den hyppigste form
hvorunder vekstzuddommen optrær hos os. Paa julebordet stod der i
Valdres en hane eller trehjørning tillaget av kakedeig. Hanen vil vi ogsaa
træffe som repræsentant for vekstdæmonen. En kake av korsform pleide
man i Sogn at lægge mellem kornet julaften, tydeligvis for at hindre at
det mistet sin spirekraft.

Omsorgen for husdyrenes trivsel hadde, som vi foran hørte, git sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 13:58:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/vorgamle/0257.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free