Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Inledning - I. Om Muḥammeds person och liv
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
uppföra en moské,[1] förmodligen efter de judiska
synagogornas förebild. I Mekka hade de rättrogna förrättat bön
endast tre gånger om dagen, men redan under den första
tiden efter utvandringen till Medina ökades de dagliga
bönernas antal till fyra, och sedermera uppkom det ännu
rådande bruket att hålla bön icke mindre än fem gånger
under dygnets lopp, nämligen vid soluppgången, omedelbart
efter kl. 12, på eftermiddagen, vid solnedgången och vid
nattens inbrott. För övrigt förrättas den muhammedanska
bönen alltid efter ett noga bestämt formulär, innehållande
detaljerade föreskrifter icke allenast för allt vad som skall
läsas under bönen, utan även för de därmed förenade
knäböjningarna och övriga kroppsställningarna.[2] På fredagen
hålles dessutom predikan i moskéerna. Efter Muḥammeds
utvandring till Medina infördes vidare aḏān »kallelsen till
bön», som sjunges av muʾeḏḏin »böneutroparen» från
minaretens topp, när bönestunden är inne. Vad slutligen ḳibla
»riktningen under bönen» beträffar, följde profeten under den
första tiden av sin vistelse i Medina det judiska bruket att
vända sig mot Jerusalem i stället för den gamla arabiska
helgedomen Kaʿba i Mekka.[3]
I enlighet med den judiska seden att helighålla den stora
försoningsdagen, den 10 i månaden Tischri, med fasta
påbjöd Muḥammed fasta på ʿĀšūrāʾdagen[4] »den tionde». När
denna firades, är osäkert; den bör i alla händelser
ursprungligen hava firats under hösten i likhet med judarnes
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>